De oorsprong van de Notenkoning is ruim 50 jaar geleden ontstaan met het innemen van standplaatsen op diverse warenmarkten in de regio Zuid-Holland. In 1963 werden de markten in o.a. Maassluis, Noordwijk en Krimpen a/d IJssel verrijkt met de branche noten en zuidvruchten. Het aanbod in die tijd was nog zeer beperkt, veel mensen kenden de producten nog niet en de verkoop van pinda’s was voor het grootste deel omzetbepalend. Vooral de vers gebrande doppinda werd in veel gezinnen gezamenlijk rond de tafel, met een oude krant op tafel voor de lege doppen, gegeten en ervaren als een ware luxe. De opkomst van gedroogde zuidvruchten werd een groot succes met vooral het aloude tutti-frutti als blikvanger op de kraam! Uiteraard werden de producten nog vanaf de oer- Hollandse houten marktkraam verkocht en werden de pinda’s en noten ter plekke gebrand in de grote gietijzeren bakpan. Zo deden steeds meer nieuwe, vooral buitenlandse producten hun intrede in ons assortiment. Hoe groot was de verbazing bij veel mensen toen het eerste borrelnootje werd gepresenteerd. Ook de opkomst van de eerste Japanse zoutjes was een groot succes. Wat een overheerlijke smaakbeleving en luxe!!
Zo ontstond in de loop der jaren een steeds gevarieerder product aanbod en werden het aantal marktdagen in de jaren 70 uitgebreid met markten in o.a. Loosduinen en Rijswijk.
In die tijd kwam daar ook de winkel op het gezellige Markthof bij en niet veel later de Passage. Zo werd de Notenkoning in de regio een begrip waarbij vooral kwaliteit en service een vanzelfsprekendheid was en tot op de dag van vandaag iedere dag is!
De verzelfstandiging van vele jaren geleden tussen het Markthof en de markten hebben het bedrijf sterker gemaakt, waarbij vooral de centrale inkoop voor zowel het Markthof als de 5 dagmarkten in de regio, de Notenkoning tot een toonaangevende speler in de notenbranche maakt.
Ons motto luidt daarom reeds 50 jaar onveranderd: